onsdag 8. august 2007

Nyttige lapper


Hekling er gøy! Jeg lærte å hekle før jeg kunne strikke (som en sammelinging opp mot de som sang før de kunne snakke....). Jeg synes det er lettest å hekle med tynt garn, men med tykkere garn kommer resultatet rasker.

Bildet viser mine selvkomponerte lapper som jeg laget i vår. Jeg har brukt bomullsgarn Paris og Lyric fra Coats, og heklenål nr 4. Legg opp ca 30 masker, alt etter som du skal ha et mønster som skal gå opp. På disse har jeg brukt fastmasker. Når du hekler ruter drar du med tråden for begge fargene hele tiden. Ellers må du sy inn en million tråder i etterkant..... Dvs at når du hekler en mørkeblå rute så hekler du fastmasker over den lyseblå tråden som du "legger" over maskene på forrige rad. Det krever at du prøver deg frem i starten for at rutene skal bli pene og at tråden ikke går på kryss og tvers i "skjøtene" mellom fargene.
Dette er lett å kombinere denne type hekling med tv og sosialt samvær. Og utrolig gøy når de er ferdig, og lett å gi bort.

Ingen kommentarer: