tirsdag 7. august 2007

Malt panel og trapper

Noe av tiden i sommer har jeg brukt til å male panel og trapper. Det ble kjemepefint. Jeg maler med Norsjö vanntynnbar "oljemaling", den lukter lite og da er opplever jeg jobben litt letter å gjennomføre enn med den gamle oljemalingen. Nordsjö sin maling av dette slag opplever jeg som lettere å få fin en Jotun sin tilsvarende maling. Grunningen heter Häfgrund V og maling en Blankett V.

Siden panelet nærmest var utbehandlet måtte jeg gå over med kvistlakk (puhh..) I taket har jeg valgt helt hvitt og halvblank maling. Veggene fikk fargen "luft"nr 8097 fra et Jotun fargekart. Også denne halvblank. Den er ikke helt hvit, kanskje litt krem-grå-grønn. På listverk rundt dører og vinduer bruker jeg "egghvit" nr 0502-Y med blankehtsgrad 70 (blank).
Jeg måtte grunne og ha minimum to strøk maling (noen steder tre strøk). Grunningen får jeg alltid blandet i riktig farge, det er et triks jeg lærte for få år siden.
Å male trappen var gjort på en-to-tre. Den var lakkert fra før, men jeg trengte kun å vaske den grundig og pusse lett med sandpapir for å får vekk den helt glatte overflaten. Den måtte grunnes med grunning for vanskelige overflater. I trappene brukte jeg gulvmaling fra Nordsjö Epolan, farge Grå 2500N. Den er helt nøytal, uten varme eller kalde fargeinnslag.
Når jeg først er i gang så maler jeg gjerne noen møbler. Denne gang ble det et vaklevorent bord på tre bein som fikk samme farge som veggene.

Ingen kommentarer: